måndag 13 april 2015

Dialekter del 2

1. Är du en dialektexpert?
Gör Quisen

2. Varför används dialekter så ofta i reklam?
Svar: För att det finns ju inte bara en dialekt i världen, det finns en massa olika dialekter och dom låter ju olika. Men samtidigt så är det nog för att alla inte kommer från samma ställe när man spelar in en reklam, man kan ju komma från Skåne och sedan så kanske det kommer en från Västergötland och dessa två har inte samma dialekt.
https://www.youtube.com/watch?v=0c3frROV6vM

3. Beskriv din egna dialekt.
Svar: Min dialekt är halländska. Jag säger saker som tillexempel tåta, kov, guka och så vidare men det finns ju också sådant som mormor och morfar och farmor och farfar där säger jag momo, mofa och famo, fafa, jag uttalar inte r så mycket men det finns ju en massa andra ord som vissa reagerar på när jag pratar som jag inte själv tycker låter konstigt, jag tycker att det låter helt normalt.

4. Vilka dialektord kan du i andra dialekter? Vad betyder de? Hur har du lärt dig dem?
Svar:

5. Tycker du att det är bra eller dåligt att tala dialekt? Motivera!
Svar:

6. Fungerar det att prata dialekt i alla sammanhang?
Svar:

7. Vilken är din farorit dialekt?
Svar: Västgötska

8. Ditt favorit-dealekt ord.
Svar: Äxter - Dumheter, krångligheter, ovanor

9. Var finns dialekterna kvar idag?
Svar: Västergötland

10.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar