måndag 12 januari 2015

Mitt slöjdprojekt textilvt15

Jag har valt att göra denna sortens nyckelband för att jag tycker att den ser bra ut och att den inte verkade vara så himla komplicerad.

Först så började jag med att välja ut två olika färger men man kan ha en om man vill också men jag tyckte att det såg lite bättre ut om man har olika färger samt så ser det ju roligare och gladare ut. Jag valde färgerna rosa och gult.














Efter att jag hade valt färgerna så letade jag efter en nyckelring och jag hittade en som jag ville ha. Jag tyckte att den var tillräckligt stor och jag tyckte att den skulle passa bra till det jag har valt att göra.


Efter att jag hade valt nyckelringen så började jag att klippa ut lika långa snören så att den blir jämn. Jag började sedan att göra denna produkten och då så tog jag snörena och vek dom på mitten så att det blir en ögla som man tar tråden och dra och då får man en knut eller vad man nu ska kalla det för.

Jag valde sedan att jag ville använda det rosa att jobba med så jag började och lägga den tråden som ett segel och tråden ska ligga framför de gula trådarna och sedan så så man göra en knut ungefär så att du tar den rosa tråden och den ska ligga framför det andra rosa snöret och sedan dra man åt så mycket man vill det beror ju på hur man vill att den ska se ut för att om man dra åt sårt så ser det ut som denna ungefär men om dra åt lösare så blir den på ett annat sätt.

Sedan så fortsätter man på samma sätt och sedan när man är nöjd med längden så kan man avsluta den och sedan så är man ju klar men jag ville inte bara att snörena skulle hänga så jag tog och drog upp det så att det liknar en tofs ungefär och jag tyckte att det såg bättre ut och därför valde jag att göra det.

Jag blev nöjd med denna längden så att jag började att knyta fast trådarna och som ni ser så har jag ju redan dragit upp lite där nere och det är så den kommer att se ut sedan när jag är klar med den.

Såhär blev den och jag är nöjd med mitt arbete och det blev så som jag trodde att det skulle bli men man är ju tvungen att testa sig fram eftersom att det kanske inte blir som man hade tänkt sig ifrån början. Jag prövade tre gånger innan jag visste hur jag ville ha den för att första gången så hade jag inte dragit åt så mycket och jag blev inte nöjd men för varje gång jag testade så blev jag bara nöjdare och till slut så visste jag hur jag ville ha det och nu när jag ser hur den ser ut så är jag nöjd för att jag trodde att det skulle vara svårare att göra det men det var mycket lättare. Jag tycker att det var roligt att göra detta och jag skulle nog göra en till om jag skulle vilja göra det till någon. Detta är slutresultatet efter att jag har satt på nycklarna och det ser bra ut.



Banden som jag har använt är av polyester. De länder som producerar polyester Japan, Kina och Asien men det finns andra länder också som producerar detta materialet. Man använder oftast polyester som tyg och stoppning. När man ska göra en tillverkning utav polyester så använder man en hel del kemikalier som i sin egen tur genererar miljöproblem.

Hur växer/tillverkas fibern?
Man gör polyester på kemisk väg till olja, men det beror också vilken form fibrern får när man spinner den. De kan få olika egenskaper, det vara allt ifrån tunna silkesliknande tyger som kan bli till en tjock värmande fleece. 

Hur bereds fibern? 
När man förbereder fibrern så pumpar man upp den och sedan så genomgår den flera olika stadier för att det ska kunna bli textilfibrer. Det första man gör är att man blandar oljan med olika ämnen under en hög värme och tryck. Det kallar man för polymeriserar oljan till ett pulver. Efter det så väljer man om man vill ha smältspinnig, våtspinning eller torrspinning. Vid smältspinnig så låter man pulvret smälta genom en så kallad spinndysa med små hål i. När dessa trådarna kommer ut i kall luft så stelnar fibrerna. Efter åt så träcket man ut fibrerna för att kunna få rätt elasistitet och draghållsfasthet. Textirering betyder att man vrider till fibrerna så att de kan spinnas. Man kan använda de långa fibrerna eller så klipper man ner dom i mindre delar som tillexempel kan bli till garn och tyg.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar