tisdag 3 mars 2015

Filt

Jag tyckte att jag kanske skulle göra en filt och sedan skriva ett namn på den men jag har tänkt mig att jag ska ha en fil med päls typ på utsidan men sedan om man vänder på den så kommer man att ha en flecce på undersidan så att man kan välja vilken sida man vill ha och sedan så kan man ju ha den på vintern för att då kommer du ju att vara varm att ha på sig/runt sig.



Jag tänkte att jag skulle göra den som är på bilden men längst upp till vänster för att jag tyckte att den så bra ut och för att det var så jag hade tänkt mig att det skulle se ut, jag kommer att ha en grå päls och sedan så ska jag ha en flecce där det är små ugglor och det tyget kommer att vara brunt.











Jag hade först tänkt att jag skulle ha den vit men eftersom att jag ska göra denna till ett litet barn så kanske det inte är så smart att ha en vit för att det kommer att synas en massa fläckar. Jag tänker att man kan ju göra det till en prydnads filt men sedan så tänkte jag att det skulle bli fint men jag ville göra en filt till min lillebror.
















Jag tänkte sedan att jag ville ha en svart och det är inte något fel på den men jag tycker att det blir för mörkt och det är inte någon direkt rolig färg att ha till en lite bebis. Så jag tänker att jag inte vill ha en svart och då finns det inte så himla många färger kvar.






Istället för att ta svar eller vit päls så tog jag grå för att jag visste inte vilken jag ville ha men sedan så hittade jag det gråa pälstyget. Efter att jag hade bestämt mig för grått tyg så tänkte jag att jag ville göra det lite mer komplicerat så att man inte bara gör en filt för det är ju inte så svår, det är ju bara att ta två tyg och sedan så syr man ihop dem. Så jag valde grå päls och sedan så hittade jag ett sött tyg som var brunt och så var det en massa ugglor på det. När jag sedan var färdig med var det var för två olika tyger som jag ville ha så bestämde jag mig också sedan för att ta ett annat grått tyg där jag tänkte att jag skulle klippa ut bokstäver som blir ett namn och eftersom att jag ska göra min filt till min lillebror så klippte jag ut hans namn och sedan så ska jag sätta fast bokstäverna på det bruna tycket med ugglor på och sedan så är filten nästa färdig, det ända som jag har kvar att göra det är att stryka fast bokstäverna och sedan så ska jag bara sy ihop filten och sedan så är den helt färdig.




Material:
Fleece det är ett konstfibertyg. Själva materialet fleece det tål inte hög värme och man ska inte torka kläder eller något annat som är gjort utav fleece i en torktumlare. Det är 100% polyester som är töjbart, mjuk och varmt att ha på sig, det är dessutom lätt att tvätta det. Fleece kan härröra från PET-flaskor som har malts ner och efter det så smält man ner på en hög värme och sedan så har man spunnit det till fiber.
Fleecematerial består utav stickat tyg som är i väldigt små masker. När man kombinerar fleece med ett innetyg så bildas det ofta ett vindtätt material som man kallar för ''windstopper''. Man ska helst inte ha fleece på sig om man är nära något som kan framföra en explosion (explositionrisk) bara för att det alstrar statisk elektricitet men sedan så ska man inte har en fleece på sig heller när man är nära en lokal/säkerhetszon bara för att det finns en risk att det kan explodera. Fördelarna med fleece det är att detta tyget det håller värmen och transporterar fukt. Det är ett bra material för utomhusaktiviteter, dessutom så är det ju återvunnet av återvunna PET-flaskor vilket är bra för att då använder man gamla PET-flaskor på ett väldigt effektivt sätt. Nackdelarna med fleece det är att man inte kan använda en  torktumlare bara för att materialet inte tål hög värme. Det kan lossna fiberrester som inte bryts ner vid tvättning så att det åker ut till vattendrag där det kan skada biologiska system.


Akryl är en utav de vanligaste syntetiska fibrerna, det är inte lika starkt som andra fibrer men det tål solljus mycket bra. Man har utvecklat akryl så att det liknar ull. Akryl är känslig för värme, vid tvätt och strykning, många akrylplagg får oftast ''noppor'' på ytan. Akryl tvättar man oftast på 30° men det tål upp till 40°.


Jag tycker att denna sortens filt med päls och fleece är rätt modern för att man ser att det är många som har sådana filtar och det är många som också bara har dem på sängen eller i soffan som prydnad. Men om man fryser så är det klart att man tar på sig den för att den håller en bra värme och eftersom att fleece är ett tyg som håller värmen och då blir man inte kall.

Men förr i tiden så använde man djurpäls för att hålla sig varm på vintrarna när de var riktigt kallt när det var  många minus grader.




























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar