fredag 7 februari 2014

Kort berättelse. Uppgift 5 Liknelser.

UPPGIFT 5
Jag slet som ett djur för att denna festen skulle bli bra. Men jag fick ett slag i ansiktet när ingen dök upp. Jag hade delat ut en massa flygblad och lade det i en massa postlådor. När jag väl tänkte hur jag skulle göra festen var jag flitig som en myra. Det kom några människor till festen och det kom en kvinna i en kostym. Jag tappade ett glas och glasbitarna blev vassa som knivar. Min tanke om att denna festen skulle bli bra föll ihop som ett korthus. Det kom en kille till festen och han var virrig som en höna, jag sprang som en flipperkula för att det kom bara fler och fler folk till festen och jag sprang mellan människorna för att allt skulle bli perfekt. Många var tjatiga som papegojor.

UPPGIFT 7
Plötsligt hördes en smäll och sedan blev det svart som natten. Det blev tyst som möss, du är dum som en gås. Jag trodde att vi skulle hitta mat däruppe, min mage kurrar och jag var hungrig som en varg. Den kom ett ljus bakom oss och vi kröp sakta som sniglar. Vi såg en skyld där det stod ´´Varning, öppna ej`` på. Vi öppnade dörren ändå och när vi skulle resa på oss kände mina tunga som bly, det ena benet hade domnat bort och jag kunder inte springa snabbt som vinden. Vi såg ett ljus och insåg att vi snart skulle bli fria, fria om fåglar. Våra ben var skrapade mot betongen och var röda som blod, jag halkade och kom inte upp igen, Roberto vas sur som en citron, Ulrika var irriterad som en åsna och jag var arg som ett bi men ändå var vi tre glada som laxar. Det var ju lätt som en plätt sa Roberto, Ulrika suckade. Jag kände mig lätt som en fjäder och Roberto kände sig klok som en uggla när han hade visat vägen ut och inte lyssnat på skyltarna som stod på dörrarna. När vi äntligen kom ut ur detta varuhuset så visade det sig att vi var på en innergård, det lade sopor och söndriga kläder på marken. Vi gick hem till oss själva och det var den jobbigaste, läskigaste dagen i mittliv men jag var oskyldigt som ett lamm.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar