onsdag 12 februari 2014

Om jag hade varit..

Om jag hade bott i Thailand så hade jag förmodligen varit en buddhist. Jag skulle be några gånger om dagen och gå till templen, nirvana hade också varit viktigt för mig. På högtiderna hade religionen varit väldigt viktig för mig, det är ju som en tradition eftersom att man firar vissa saker. Om jag verkligen hade varit inne i buddhismen så tror jag att det skulle vara mer specialare och att jag hade tänkt och sett på olika saker annorlunda. Buddhismen tror inte direkt på någon gud, man tänker att människorna hjälper varandra, man delar ju med sig utav mat men det finns också andra saker man delar med sig utav. Nirvana är ungefär vad det är för mening på livet, buddhisterna har också olika budord som till exempel att man inte ska stjäla, inte död, inte ljuga och att man inte ska vara otrogen.
Det finns också ett ord som heter karma som buddhisterna tror på. Det ordet är väldigt viktigt, om man inte har betett sig bra i sitt förra liv så kommer man att straffas i nästa liv, har jag en bra karma så kommer jag att få det bra i nästa liv.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar