måndag 23 februari 2015

10 bokuppgifter

Passa boken som högläsningsbok? Eller är det en bok man vill läsa på egen hand? Motivera ditt svar.
Svar: Ja jag tycker att den passar bra att ha som högläsningsbok för sånna som är 14-15 år för att boken den rör en och den har lite '' dumma'' ord för små barn som gå i kanske 4-5. Jag tror inte att dom skulle förstå boken på det viset som vi i 14-15 års åldern är. Men jag tror också att det är bra att man kanske läser boken en gång själv så att man verkligen förstå vad det är den handlar om. 

Hur ser den ut?
Svar: På framsidan så ser man pyjamaser och sedan om man kollar på baksidan så kan man ser att det liknar något sorts fängelse

Passar omslaget till innehållet? Motivera ditt svar.
Svar: Jag tycker att omslaget passar bra till innehållet för att när man kollar på omslaget så får man en uppfattning om vad boken kanske kommer att handla om och sedan om man läser rubriken så kommer man nog att fatta vad det är som händer och själva innehåller påminner om rubriken.

Hade berättelsen blivit annorlunda om handlingen utspelat sig i en annan tid?
Svar: Jag tror inte att det skulle vara densamma för att jag tror att dom inte skulle ha haft ett sådant hat mot gudarna och för att tiden den har förändrats.

Vad tyckte du om slutet?
Svar: Jag tyckte att slutet det var sorgligt men samtidigt så var slutet bra för att man skulle kunna tänka sig vad det är som kommer att hända i slutet.

Hur slutar boken?
Svar: Boken slutar med att Shmuel och Bruno går in i en gaskammare och dör.

Vad heter författaren till boken?
Svar: Författaren är John Boyne.

Är det flest tjejer eller killar i boken?
Svar: Det är flest killar som är med i boken.

Beskriv en viktig plats i boken.
Svar: En viktig plats är huset som dom hade i Berlin bara för att han hade sina kompisar där och för att han älskade det huset.

Beskriv huvudpersonen med fem ord.
Svar: Modig, omtänksam, nyfiken, smart och påhittig. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar