måndag 7 oktober 2013

Drottning Victoria


                     
Drottning Victoria

Jag blev drottning Victoria i England den 20 juni 1837 men jag är född den 25 maj 1819. Jag föddes på Kingston Palace. Jag blev drottning som 18 åring. En hel klunga med mina släktingar stod före mig i tronföljden men en efter en dog, vissa lyckades diskvalificera sin före tronen. När Kung Vilhelm dog 1838 då fanns bara hans brorsdottern Victoria kvar för att efterträda honom. Man tror inte att jag kunde ha suttit som drottning i 63 år. Detta handlar om min väg till tronen och mina komplicerade förhållande med min mor. Mitt äktenskap med Albert varade länge och vi fick åtta barn tillsammans. Jag undviker offentlighet och sätter nästan inte min fot i London något mer under detta året. Efter att Albert dog så klär jag mig bara med svart och inga andra färger. Under min första graviditet så försökte artonårige Edward Oxford att skjuta mig bara för att jag hade åkt i en vagn tillsammans med Albert. Oxford sköt två gånger men missade mig båda gångerna. Oxford han blev anklagad för högförräderi men släpptes på grund utav hans sinnessjukdom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar